În Biserică, totul este Sfântă Taină
Dumnezeu-Omul Hristos a unit în Biserica Sa toate cele din ceruri şi cele de pe pământ (Efeseni 1:10); toate tainele cerului şi ale pământului s-au împreunat într-o singură Taină, şi astfel s-a dobândit Taina cea mare, a-tot-Taina: Biserica. Această mare Taină pătrunde toate mădularele Bisericii, toată viaţa lor, toate legăturile lor. Drept aceea, totul în Biserică este minune, totul este Taină “mai presus de cuget” = mai presus de raţiune. Aici nu este nimic obişnuit, nimic banal, nimic de mâna a doua, nimic de puţină însemnătate, fiindcă totul este Dumnezeu-omenesc, totul este unit organic într-un singur organism Dumnezeu-omenesc, într-o singură şi atotcuprinzătoare “mare taină” Dumnezeu-omenească: Biserica Ortodoxă. (…)
Toate în Biserică sunt Sfântă Taină, toate: de la lucrul cel mai mărunt până la cel mai mare, pentru că totul este cufundat în negrăita sfinţenie a Dumnezeu-Omului Celui fără de păcat, a Domnului Hristos.(…)
În Biserică, totul este Sfântă Taină. Iar pe primul loc: Sfânta Taină a Botezului, Sfânta Taină a Mirungerii, şi Sfânta Taină a Euharistiei.
Orice ierurgie e Sfântă Taină. “Chiar una mică, chiar şi cea mai mică?” – Da. Oricare dintre ele este la fel de uriaşă ca însăşi taina Bisericii. Fiindcă şi cea mai mică dintre ele este în organismul Dumnezeu-omenesc al Bisericii într-o legătură organică, vie, cu întreaga taină a Bisericii – cu Însuşi Dumnezeu-Omul, Domnul Hristos.(…)
Drept aceea, nu este număr tainelor în Biserica lui Hristos, în această a-tot-cuprinzătoare sfântă a-tot-Taină cerescpământească a Dumnezeu-Omului. În ea, şi fiecare „Doamne miluieşte” este o Sfântă Taină, şi fiecare lacrimă de pocăinţă, şi fiecare suspin al rugăciunii, şi fiecare strigăt de tânguire.”
Iustin Popovici